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스마트폰 시장 확대를 위한 20/30대 잠재적 스마트폰 -정의철, 김선영(455-464)
글쓴이 관리자 날 짜 2012-11-24
첨부파일 59-스마트폰시장.pdf
내용
스마트폰 시장 확대를 위한 20/30대 잠재적 스마트폰 사용자 요구 분석을 통한 App 컨셉 및 시나리오 개발 
Development of Application Concept and Scenario based-on Interpretation of 20-30s Potential Smart-Phone User Group for Expanding Market in the Future 

주저자 : 정의철 
연세대학교 생활과학대학 생활디자인학과 
Jung, Eui-Chul 
Dep. of Human Environment & Design, College of Human Ecology, 
Yonsei University 


공동저자 : 김선영 
연세대학교 생활과학대학 생활디자인학과 
Kim, Sun-Young 
Dep. of Human Environment & Design, College of Human Ecology, 
Yonsei University 
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논문요약 
최근 스마트폰 시장은 급격히 확장되고 있다. 스마트폰 시장은 과거 비즈니스 중심으로 시작하였으나 점차 청년 세대로, 노인 세대까지 확장되고 있다. 이 연구의 목적은 잠재적 시장성을 지니고 있는 스마트폰을 사용하지 않는 20/30대의 스마트폰에 대한 요구를 탐구하기 위한 것이다. 45명의 관찰대상자를 선정하여 질적 조사를 통해, 이들의 디자인 요구를 발굴하였다. 관찰과 인터뷰를 통해 사용자들의 진술 및 상태를 수집하고 해석하여 558개의 사용자 요구를 찾아냈다. 카드 소팅을 통해 요구를 해석하여, 52개의 주요 요구와 8개의 어플리케이션 테마를 선정하였다. 그리고 아이디어 노트 방법을 통해, 사용자의 요구를 어플리케이션 개발 컨셉에 반영할 수 있는 시나리오 형식의 방법을 제시하여, 실제 어플리케이션 컨셉이 20/30대의 요구를 반영할 수 있도록 하였다. 본 연구는 앞으로의 스마트폰 시장의 어플리케이션 개발을 위한 기초 연구로 활용될 것으로 기대한다. 

주제어 
스마트폰, 어플리케이션 개발, 사용자 중심 디자인 


Abstract 
Recently, the smart phone market has been expanded enormously. The target of smart phone was business-oriented, but the target has been expanded toward younger and silver generation. The goal of this research is to investigate latent needs of 20-30s user group that has a potential to be main users in the future. In order to achieve this goal, 45 participants were recruited and their needs have been elicited through qualitative research methods. Their behaviors and statements have been collected through observation and interview. By the results, 558 user needs have been interpreted. 52 main needs and 8 theme has      been drawn through card sorting method. Finally, a format of idea note integrating persona and scenario method has been suggested in order to develop application concepts in an user-centered way. This research will be used as a foundational reference for understanding target user and developing concepts by incorporating the target user for smart phone application development. 

Keyword 
Smart phone, Application design, User-Centered Design