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효과적인 리터러시(Literacy)로서의 뉴미디어 디자인 연구-현은령 429-440
글쓴이 관리자 날 짜 2012-05-25
첨부파일 57-리터러시.pdf
내용
효과적인 리터러시(Literacy)로서의 뉴미디어 디자인 연구 

  A Study on Effective Literacy via New Media Design 



현 은 령 

숙명여자대학교 교육대학원 미술교육전공 조교수 

Hyun eun-ryung 
Sookmyung Women's university 

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논문요약 
과거 서구의 전통적인 미디어에 대한 지각은 문자시대 이후 회화를 중심으로 정적이고 침잠적인(Versenkung)의 지각이었다. 하지만 기술의 발전과 더불어 사진, 영화가 주요 미디어가 되면서 움직이는 이미지에 대한 연속성과 속도감, 카메라 촬영 기법에 따른 쇼크 효과는 인간에게 새로운 지각 상태로의 변화를 가져오게 되었다(이한석, 2009, p355). 이러한 시각적 확장은 상상력에서 비롯된 탐색을 시도하여 과거와 현재, 그리고 미래의 시간과 공간의 침전(Sedimentation)의 지층을 들추어 보는 과정으로 이어져 결과적으로 인간의 생활방식과 지각 상태를 크게 변화시켰다. 이러한 지각 상태의 변화는 그동안 세상을 이해하는 방식인 리터러시(Literacy) 개념을 새롭게 형성시키고 있다(Smith, 1995). 하지만 현재 많은 뉴미디어디자인 콘텐츠들은 ‘재현’이라는 기술적 문제와 감각 인식 장치 개발에 그 관심이 집중되어 있고, 그 연구 또한 공학적 측면에 치중되어 있는 실정이다. 따라서 본 논문은 뉴미디어디자인에 관한 이러한 매체기술에 대한 편중된 관심이 산업혁명 이후 발명된 여러 가지 신기술품들이 ‘새로움’이라는 영향력에 집중하여 질적 문제에 소홀했던 오류가 되풀이 될 수 있다는 관점에서 출발하였다. 즉 디멘션 개념의 시각적 확장을 통한 뉴미디어 디자인이 기술적 매체가 지니는 ‘재현과 경험’의 단순기능을 넘어선 ‘공감과 이해’의 리터러시 기능으로서의 효과적인 활용방안을 제안하고자 하는 것이다. 이를 위해 뉴미디어디자인의 특성과 리터러시로서의 보완되어야 할 요소 도출을 위해 뉴미디어디자인과 리터러시로서의 뉴미디어에 관한 선행연구를 분석하고 그 결과를 분석항목으로 구성하여 사용자(체험자) 이용 패턴 및 만족도 분석을 실시하였다. 이는 현재 뉴미디어디자인의 위치와 효과적인 리터러시로서의 개선 아이디어를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 결과적으로 본 논문은 세상에 대한 이해의 도구로 확산되고 있는 ‘리터러시(Literacy)’로서의 효과적인 활용에 연구의 최종적인 목적을 두었다. 이는 궁극적으로 사유의 결과를 실제에 유용한 형식으로 산출해 내는 만듦(Make)이라고 하는 디자인의 실질적인 의미를 달성할 수 있게 되어, ‘단순한 기술만 난무한 빈 실험실 같은 작업’이라는 뉴미디어디자인에 대한 오해와 편견을 해소하는데 기여할 수 있을 것이라 기대한다. 

주제어 
(뉴미디어디자인, 리터러시. 미디어리터러시) 



Abstract 
The purpose of this study is to investigate ‘New Media Design’ based on the visual extension of dimension, so that it can provide useful ideas for the effective application of New Media Design as ‘literacy', an ever- popularized means of understanding about our world. In order to achieve these purposes, the questions set in this study and its findings can be outlined as follows: 
First, Based on the preliminary interview and case analysis of a pilot study as well as findings of previous studies, it was found that New Media could be well characterized by spread of sensation, implementation of interactivity and complexity of hypermedia. Here, spread of sensation involves multisensory comprehension of content. Implementation of interactivity can be further subdivided into accessibility of interface, novelty of results from reaction, and continuous participatory motivation owing to results from reaction. In addition, complexity of hypermedia includes the characteristics of a subordinate category called interlocking of technology(e.g. level of reproducible sensation technology and non-linear hypertext). 
Secondly, Indeed, it was found that the characteristics of New Media Design (e.g. sense of presence, sense of reality and sense of solidity) contributed to enhancing a sense of commitment to any content, but there were very poor practices of post-activity feedbacks or commitment extension-that is, a process of reflecting the implications of activity after experience and regenerating them as personalized ones-which would be required as a part of follow-up process after empathy based on such commitment process. 
Thirdly, According to comparative analysis on two groups, i.e. school children group(Group A) and college student group(Group B), it was found that Group A had a tendency to feel more satisfied at New Media Design than Group B with regard to extension of sensation, implementation of interactivity, complexity of hypermedia, commitment environment and general satisfaction. 
Conclusively, our contemporary New Media Design comes to its needs to develop specialized technologies that are valuable as a means of reproducing visual extension within physical sphere, and also develop and organize existing discourses about literary as a means of comprehension about human sentiment and empirical trials. To this end, it will be required to hold a post-activity session of discussion and critique for more and further dissemination of advantages inherent in New Media Design; analyze the concept and process of ideas individual people have; suggest anything to supplement and improve in regard to the concept and process; and have a time of ‘implication-generating' process for comment on other's ideas. Hence, it is expected that the mature environment of New Media Design based on this ‘implication-generating’ process will contribute to extending the scope of New Media Design in the future and will work well as a real literacy for viewing and understanding our world beyond physical visual extension. 

Keyword 
(Newmedia Design. Literacy, Media Literacy)