논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

보석 내포물 형태의 이미지를 활용한 장신구 디자인-정양희, 송인익 171-182
글쓴이 관리자 날 짜 2011-08-24
첨부파일 17-보석내포.pdf
내용 보석 내포물 형태의 이미지를 활용한 장신구 디자인 
Personal ornaments using the forms of jewelry inclusions 


주저자 : 정양희 
대구가톨릭대학교 공예디자인학과 교수 
Jung Yung Hee 
Catholic university of Daegu 

교신저자 : 송인익 
--------------------------------------------------------- 
논문요약 
보석은 자연으로부터 오는 산물이다. 그것은 고 
온, 고압의 자연 조건 및 수백, 수천 년을 자연 현상 
들과 함께하면서 사람의 손으로 발견되고 다듬어져 
‘보석’이란 이름으로 태어난다. 보석은 부의 가치 
로도 활용되지만 장신구와 서로 상응하면서 각각의 
매력을 더 부각시켜주는 역할을 한다. 또한 오랜 세 
월 변하지 않는 특성에 있어서 금속재료와 보석은 
서로 닮아있다. 보석은 가공의 형태에 따라 생김새 
는 동일할 수 있지만 그 보석이 내포하고 있는 내포 
물까지는 동일할 수 없다. 내포물은 보석의 종류를 
감별할 수 있는 근거가 되고 보석 감별에 있어서 천 
연 보석과 합성석, 모조석을 판별해 낼 수 있는 중 
요한 수단이다. 내포물은 보석과 함께 오랜 시간 속 
에서 자연으로부터 생성되었기 때문에 그 자체가 자 
연이다. 그렇기 때문에 작품을 제작하고 연구하는 
사람들에 있어서는 충분한 디자인적 요소가 될 수 
있다고 보여 진다. 내포물 중 그 보석의 고유한 개 
성을 나타내어 주는 독특한 형태의 내포물들은 미적 
인 특성을 보여주고 있다. 현미경 등의 전문 과학적 
기기들을 사용함으로써 관찰할 수 있는 내포물이지 
만, 이러한 내포물들을 현미경 밖으로 끌어내어 눈 
으로 보며 손으로 만져볼 수도 있으면서 보다 쉽게 
그 형태들과 종류들을 접할 수 있도록 내포물 형태 
의 이미지를 활용, 형태와 색채를 조형적으로 장신 
구와 결부시키는 작업을 시도, 그에 대한 이론적 준 
거를 제시하였다. 자연 속에 내재된 구조를 바탕으 
로 이미지를 모색하고 디자인을 전개하여 장신구와 
접목시켜 신체의 기능이나 조화로움을 위하고 그 효 
과를 높여 형태의 이미지를 조형적인 자유로움으로 
끌어내려 하였다. 내포물을 구조적, 형태적으로 분류 
하여 각 보석의 독특한 흔적들을 제시하고 세심하게 
관찰하여 확대된 형식으로 그 형태를 활용하여 특정 
부분을 강조하는 등의 변형 과정을 장신구에 적용하 
였다. 현대로 오면서 본인의 개성이 담긴, 본인이 직 
접 참여하는 기여도 등에 대한 다양한 개념의 의미 
로 장신구가 제작되고 있다. 현대 장신구에서는 표 
현하고자 하는 작품을 위해서 소재와 기법의 선택 
폭도 넓어졌다. 작품 소재인 보석 내포물의 유동적 
이고 자연스러운 이미지 형상과 다양한 색상을 적절 
하게 표현함에 있어 일상생활에서 흔히 구할 수 있 
고 누구나 표현 가능한 실을 소재로 하여 십자수 기 
법을 응용하는 시도를 하였다. 본 논문에서는 보석 
내포물의 개념 및 사례를 제시하고, 그에 준거하여 
이미지 변용과 재료, 기법의 다양화를 통해 작업한 
사례들을 제시, 향후의 가능성 및 과제를 논하였다. 

주제어 
보석, 보석 내포물, 장신구 


Abstract 
Jewelry is a product that comes from nature. Its high 
pressure and temperature conditions, and hundreds or 
thousands years of nature's phenomenon and the last 
trimmed by a human's hand give birth to 'jewel'. Jewel 
can be roll as value of wealth, but it can be use by 
accessory too which highlight the charms of jewels. In 
addition, attributes of metals and gemstones are similar to 
each other which are in a long time they do not change. 
Depending on the type of jewelry, they can be the same 
in appearance, but the gem's inclusions cannot be the 
same. Inclusions that can discriminate based on the type 
of jewelry and jewelry with natural gems, synthetic stone, 
and imitation stone in diagnose are an important way to 
distinguish. An inclusion in a gem in long time was created 
naturally from nature. Therefore, the work comes to those 
who create and study may be sufficient to show that 
design elements. Among the gems of their inclusions, 
which represented a unique personality, a unique form of 
the aesthetic properties of the inclusions is shown. By 
using specialized scientific instruments such as microscopes 
to observe the inclusions, but inclusions of these 
microscopes can also touch by hand while watching them, 
more easily accessible forms and kinds to help them take 
advantage of the image in the form of inclusions, plastic 
shapes and colors relate to the ornaments and try the 
operation, he presented a theoretical compliant. Based on 
the inherent structure in nature, exploring the image and 
design jewelry by combining with the deployment of the 
body functions and increase its effectiveness with harmony 
in the form of shape were pulled into a freedom. 
Inclusions were classified as structural and morphologically, 
and then presented each with a unique mark of jewelry. 
Carefully observed in the enlarged format, by taking 
advantage of its shape, such as to emphasize certain 
parts of the transformation process was applied to the 
decorations. Came into the modern age, means of a 
variety of concepts have been produced accessories those 
containing your personality, your own contribution, and so 
on to participate. For the modern jewelry, the works to be 
displayed in the selection of materials and techniques have 
been broadened. The work material of inclusion gem 
tighten to the shape of the fluid, natural images and as 
the adequate representation of various colors are available 
in everyday life, A cross-stitch technique which everybody 
can be applied to was applied. 
In this paper, presented concept of inclusion jewelry, 
and it complies with the material alteration of the image, 
work practices through a diversity of techniques presented, 
discussed future possibilities and challenges. 

Key words 
Gemstonne, Natural Inclusions, Art-Jewelry 
대구가톨릭대학교 예술학과 박사과정 
Song In Ik 
Catholic university of Daegu