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인터넷 패션 쇼핑몰의 비주얼 머천다이징 요소가 소비자 접근행동에 미치는 영향-양희순, 정혜정 315-324
글쓴이 관리자 날 짜 2011-05-24
첨부파일 29_인터넷패션.pdf
내용
인터넷 패션 쇼핑몰의 비주얼 머천다이징 요소가 
소비자 접근행동에 미치는 영향 

Impacts of Visual Merchandising Elements on Consumers' Approach Behaviors 
in the Internet Fashion Malls 




주저자 : 양희순 
건국대학교 i-Fashion 의류기술센터   

Yang, Heesoon 
Konkuk university i-Fashion Technology Center 

교신저자 : 정혜정 
서울대학교 의류학과 시간강사 

Jung, Hye Jung 
Seoul National University, Department of Clothing and Textiles 


* 이 논문은 2010년 대한민국 정부의 재원으로 지식경제부의 지원을 받아 수행된 연구임 (산업기술기반구축사업, B0008583) 
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1. 서 론 
2.  인터넷 패션 쇼핑몰의 비주얼 머천다이징   2.1. 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 개념     2.2. 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 구성요소 
3. 자극(Stimulus)-유기체(Organism)-반응(Response) 모델 
4. 연구방법 및 절차 
4-1. 연구문제 및 연구모형 
4-2. 자극물 선정 및 변수의 측정 
4-3. 자료수집 및 분석 
5. 결과 및 논의   5-1. 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 구성요소   5-2. 인터넷 패션 쇼핑몰 VM 구성요소가 즐        거움 및 소비자 접근행동에 미치는 영향    5-3. 정서적 상태인 즐거움의 매개효과 검증 
6. 결 론 
참고문헌 
논문요약 
본 연구는 자극(S)-유기체(O)-반응(R) 모델을 이용하여 인터넷 패션 쇼핑몰의 비주얼 머천다이징(Visual Merchandising, VM) 구성요소가 소비자의 정서적 상태인 즐거움과 접근행동에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구를 위해 백화점형 쇼핑몰, 오픈마켓, 패션 전문몰의 3가지 유형의 인터넷 패션 쇼핑몰을 선정하였다. 응답자들은 3개의 유형 가운데 하나를 10분 이상 돌아보고 온라인 설문조사에 응답하였으며 설문지는 인터넷 쇼핑몰의 VM 구성요소, 즐거움, 접근행동으로 구성되어 있다. 설문조사는 인터넷 쇼핑경험이 있는 20, 30대 소비자를 대상으로 실시하였고 총 300부가 최종 분석에 사용되었으며 기술통계, 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석, 회귀분석이 실시되었다. 연구결과는 다음과 같다. 
  첫째, 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 구성요소는 쇼핑몰 구성, 머천다이징 단서, 브랜드 명성, 쇼핑몰 차별성, 상품구색의 5개 하위차원으로 추출되었다. 둘째, 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 구성요소 가운데  브랜드 명성을 제외한 모든 요소가 즐거움에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 머천다이징 단서가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 즐거움은 접근행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 즐거움은 인터넷 패션 쇼핑몰의 VM 구성요소와 접근행동 간 관계에서 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 S-O-R 모델을 이용하여 인터넷 패션 쇼핑몰 VM 구성요소의 효과를 검증하였다. 즉, 인터넷 패션 쇼핑몰 운영을 위해 머천다이징 단서, 간결한 구성, 차별적 요소, 다양한 상품구색을 전략적으로 활용하여 소비자들의 인터넷 패션 쇼핑몰의 접근행동을 높여야 한다.   
주제어 
인터넷 패션 쇼핑몰 VM 구성요소, 즐거움, 접근행동 

Abstract 
  This study investigates the effects of VM elements in the Internet fashion malls on pleasure(emotional state) and approach behavior using S-O-R model. For this study, three kinds of the Internet fashion malls were chosen: department store type, malls of malls(open market type), and  fashion brand mall type. After respondents looked around one of three types during 10 minutes, they completed  a questionnaire. The questionnaire covered VM elements of malls, pleasure, and approach behavior. Respondents are limited to subjects aged 21 to 39, with Internet shopping experience. Three hundred samples were used for the final analysis. Descriptive statistics, Cronbach’s alpha, exploratory factor analysis, and regression analysis were conducted   
  The results are as follows. First, VM elements were extracted as five factors: mall structure, merchandising clue, brand fame, differentiation, and product assortment. Second, VM elements without brand fame have significant influence on the pleasure. Merchandising clue influenced the pleasure more greatly than any other factors. Third, the pleasure positively influenced the approach behavior. Finally, the pleasure has the mediating effect on the relathionship between VM elements and approach behavior. This verified the effectiveness of VM elements in the Internet fashion malls, using S-O-R. VM elements can be a strategic alternative in the Internet shopping sector where competition is fierce. This study supports that the Internet fashion malls should put more focus on establishing recommendation system, simple composition, differentiated elements, and richness of product assortment. 
Keyword 
VM Elements, Pleasure, Approach Behavior