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샤넬의 디자인 특성과 한글의 패션화에 관한 상관관계 연구-이하림 139-148
글쓴이 관리자 날 짜 2010-05-25
첨부파일 13-샤넬의 디자인 특성과 한글의.pdf
내용 샤넬의 디자인 특성과 한글의 패션화에 관한 상관관계 연구 
Research on correlation for Hangeul Become to fashion and the Design properties of Chanel 

이하림 
한양대학교 박사과정 

Lee ha lim 
Hanyang university Ph.D. 


1. 서 론 
1.1. 연구목적 
1.2. 연구 방법과 범위 
2. 샤넬 디자인의 특성 
2.1. 샤넬의 디자인관 
2.2. 샤넬 디자인의 미학적 특징     
2.3. 샤넬 디자인의 조형성 
   2.3.1. 시장화로의 변천과정 
   2.3.2. 샤넬 디자인의 조형적 특성 
3. 한글과 샤넬 디자인의 조형적 공통성 분석 
3.1. 한글과 샤넬 디자인의 디자인적 우수성 
3.2. 샤넬 디자인에 접목한 한글의 조형적 특성 
3.3. 디자인 브랜드로서의 한글 
4. 한글의 디자인 브랜드 활용 방안 
5. 결 론 
참고문헌 


논문요약 
시각적 전달과 표현은 시대를 움직이는 또 하나의 산물이다. 한 시대를 풍미했던 샤넬 디자인의 조형성은 디자인 혁신만을 의미하진 않는다. 샤넬의 디자인 스타일은 여성의 정신과 신체를 억압하고 귀족문화에 귀속된 채 고립된 스타일이 진행되던 시대를 청산하고 디자인의 범위를 의복뿐 아니라 향수와 헤어스타일, 악세서리 등 다방면에 통합 브랜드화를 이룬 브랜드 디자인이었다. 그 이유는 오늘날 백화점이나 브랜드 샵에서 샤넬 매장의 상품들을 보면 알 수 있다. 
단순함과 실용성을 주제로 디자인을 구축하고 이전까지 고전의 딱딱함이 만연하던 복식문화를 비롯한 여성 문화 전반에 실용적 디자인의 개념을 확립시킨 것이다. 형식과 장식에만 구애를 받았던 20세기 초반의 여성들에게 샤넬은 꾸밈의 자유를 줄 수 있는 디자인을 제시하여 사업가로서도 대성공을 거두게 되었다. 이처럼 샤넬의 디자인은 복식에만 국한된 것이 아니라 더 큰 영역으로 디자인 영역을 넓힌 마케팅 사업구축의 대표적 사례이다. 시대를 초월하여 샤넬의 디자인과 브랜드가 많은 사람들에게 사랑받으며 가치가 떨어지지 않는 이유는 진보적인 실생활의 용품과 예술을 동시대인들의 트렌드에 샤넬의 디자인을 접목시켜 끊임없이 제시하기 때문일 것이다. 
본 연구의 목적은 아래와 같다.   
첫째, 샤넬 디자인이 시대를 초월하여 지속성을 지니고 브랜드의 가치를 더욱 고조시키는 이유와 샤넬 디자인의 조형적 특징을 파악한다. 
둘째, 한글의 조형적 특성뿐만 아니라 디자인적 요소의 추출로 인하여 새로운 부가가치 브랜드를 창조할 수 있는 가능성을 제시한다. 
셋째, 샤넬의 디자인 스타일과 한글의 조형성이 갖는 디자인적 유사성 및 연관성을 파악하고 샤넬 디자인의 미학적, 조형적 특성이 시장에서 어떠한 영향력을 가졌는지 알아봄으로서 시장에서 갖는 마케팅 전략이 구체적으로 어떠한 영향력을 지니는지 확인한다. 이러한 전제를 통하여 샤넬 디자인의 특성에 한글의 조형적 요소를 접목하여 한글의 세계화, 브랜드화가 새로운 고부가가치 상품의 탄생으로까지 연계되어질 수 있는 가능성을 제시 한다. 
연구의 방법으로는 인터넷, 신문의 보도 자료와 문헌을 바탕으로 연구하였고 세부적 사항은 다음과 같다. 첫째, 샤넬 디자인의 미적 철학과 브랜드화에 대한 마케팅 사례 등을 중심으로 연구하였다. 둘째, 한글의 조형적 요소와 샤넬 디자인의 특성이 어떻게 접목되고 활용되어 질 수 있는지 연구하였다. 셋째, 샤넬의 디자인이 브랜드화 되어 세계적인 상품으로 발돋움하게 된 배경을 살펴보고, 한글의 디자인 브랜드로서의 성공을 위한 이미지 전략을 위하여 그 필요성과 과제를 제시하였다. 
연구의 범위는 1971년 샤넬이 작고하기까지 샤넬 디자인의 특성과 사후 2008년까지 샤넬 디자인의 변천과정을 중심으로 하였다. 
끝으로 결론에서는 샤넬 디자인의 특성과 브랜드화를 이룩하기 위한 방법들을 고찰하고 그 내용을 바탕으로 한글의 조형성을 고려한 마케팅적 가치를 분석하여 앞으로 한글의 브랜드화에 대한 가능성을 제시하고자 하였다. 


주제어 
샤넬, 한글, 디자인 


ABSTRACT 
Visual conveyance and expression is another product that moves the times. The aesthetic value of Chanel designs that dominated an era does not merely mean a design innovation. The design style of Chanel got rid of the era in which women’s mind and body were suppressed and subject to the aristocratic culture and the isolated styles were prevalent, and it was an integrated brand design that integrated the scope of designs into diverse areas such as perfume, hairstyle, accessories as well as clothes. It has built designs with simplicity and practicality as the main theme and established the concept of practical designs in the feminine culture including dress culture in which classical stiffness had been prevalent. Chanel achieved a great success as a businessman by presenting the designs that can give freedom of decoration to the women in the early 20 thcentury who had been restricted toonly formality and ornamentation. Thus, Chanel’s designs werer epresentative cases of building up design marketing business that is not just limited to dress and ornament but expanded to greater realms. There a Chanel design and brand have been loved by many people and their value has been consistently maintained is that they continuously present the progressive article sand art sinactual living that have been grafed in to contemporary trends of Chanel designs. 
The purpose of this research is as follows. 
First, it is to examine the reasons that the Chanel design has maintained the rise above the times consistently and has raised the brand value and to grasp the formative characteristics of the Chanel design. 
Second, it is to present the possibility to create a new brand value added by extracting not only the formative factors but also the designing factors of Hangeul. 
Third, it is to grasp what influential power the design in the market has exerted concretely by examining the similarity and correlation between the design styles of Chanel and the formativeness of Hangeul, and by examining what influential power the aesthetic and formative characteristics of the Change design has exerted in the market. It is meaningful in that based on this premise it presents the possibility that the glottalization and making a brand of Hangeul can lead to creating new high value added products by grafting the formative factors of Hangeul into the characteristics of the Chanel design. This research was made based on data from Internet and news reports of newspapers and literatures as a research methodology, the details of which are as follows. First, the research was made focusing on the aesthetic philosophy of the Chanel designs and the philosophical thoughts on making them brands. Second, research was made on how the formative factors of Hangeul were grafted into the characteristics of Chanel designs and how they can be utilized. Third, it examined the background in which the Chanel designs became world-famous brands and products, and presented the necessity and the tasks for the image strategies for Hangeul to be successful as design brands. The scope of the research was focused on the characteristics of the Chanel designs before Chanel died in 1971 and the changing process of the Chanel designs until 2008 after he died, 
Finally, in the conclusion, the possibility of making Hangeul become brands ahead was presented by analyzing the marketing value in consideration of the formativeness of Hangeul based on the examination of the methodologies to achieve such characteristics of the Chanel design and making it become brands. 

Keyword 
Chanel, Hangeul, Design