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e-Learning을 위한 Contents 표준화-SCORM 기반의 e-Learning Contents 표준화를 중심으로-/183-196
글쓴이 최흥렬 날 짜 2006-03-01 11:37:14
첨부파일 최흥렬.pdf
내용 e-Learning을 위한 Contents 표준화 
-SCORM 기반의 e-Learning Contents 표준화를 중심으로- 


Contents Standardization for e-Learning 
-For SCORM-based e-Learning contents- 



최 흥 렬(Choi, Heung Ryel) 
서원대학교 컴퓨터정보통신공학부 멀티미디어공학전공 
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논문요약 
Abstract 

Ⅰ. 서론 
Ⅰ-1. 연구 배경 및 목적 
Ⅰ-2. 연구 범위 및 방법 

2. e-Learning 표준화 분석 
2.-1. e-Learning 표준화 
2.-2..국내외 e-Learning 표준화 동향 

3. SCORM 기반의 컨텐츠 표준화 방안 
3-1. SCORM 기반의 컨텐츠 표준화 
3-2. SCORM 기반의 표준화 컨텐츠 구현 방안 

4. 결론 


요약 

 웹은 전 세계적으로 단일한 통신망으로서 언제 어디서나 쉽게 접근할 수 있으며 여러 가지 서비스를 하나로 통합하여 사용할 수 있는 장점 때문에 인터넷에서의 이용은 기하급수적으로 증가하고 있다. 이러한 변화는 교육 분야에도 영향을 미쳐 웹을 원격 교육의 새로운 기술로 주목하고 있다. 
 콘텐츠 표준화는 콘텐츠가 여러 학습 지원 시스템에서 교환되고 유통될 수 있도록 콘텐츠의 기술 규격을 제시하는 것이다. 학습 자원들이 학습 효과가 있는 e러닝 콘텐츠로 성숙되기 위해서는 학습의 프로세스를 설명하는 추상적인 객체 모델링이 필요하며 이러한 콘텐츠가 시스템간에서 호환이 되기 위해서 구성요소의 규격은 이를 수용해야만 한다. 컨텐츠 표준화의 단추는 첫째, 어떻게 멀티미디어로 개발된 고가의 교육자원에 대하여 상호운용성, 재사용성, 공유가능성, 적용성, 변화적응성 및 상호교환성을 높일 수 있느냐의 문제와 어떻게 현실적인 교실수업과 같은 학습을 정보기술을 활용하여 이루어 낼 수 있겠는가의 문제로 볼 수 있다. 이러한 문제에 대한 세부 해결 방안의 모색은 네 가지의 키워드 즉, Interoperability, Reusability, Durability, Accessibility로 요약될 수 있으며, 이를 본 연구에서 세부적으로 다룬 국제 컨텐츠 표준화의 관점 즉, SCORM의 관점으로 요약하면 두 가지의 성격-Content Aggregation(컨텐츠 군집 모델), Run-time Environment(실행 시간 환경)어떻게 컨텐츠를 운용하고, 학습자를 트랙킹 할 것인가-로 나눌 수 있음을 알 수 있다. 현행 표준화 콘텐츠의 분석에 따라 본 연구는 표준화 콘텐츠 구현 방안으로 기획단계인 요구분석, 프로젝트 기획과 컨텐츠 기획의 내용과 설계 단계인 학습 객체와 계열화, 학습단위 구성, 구성요소, 교수·학습전략, 메타데이터 작성, 스토리보드 구성과 제작단계에서의 코딩 및 인터페이스 구현방안에 대한 템플리트 등의 세부 사항에 대한 가이드라인을 제시하였으며, 이는 바람직한 교육용 컨텐트 개발 방안을 권고하고 있는바, e-Learning 컨텐트 개발 시 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대한다. 



Abstract 

 Connecting the world through a unified network, web has gained its users in the Internet exponentially thanks to its easy access anywhere and anytime and versatile integration features of various services. Having influences on the education area too, it raises issues with its distant education technology. 
Contents standardization involves suggestion of contents technology standards so that the contents can be exchanged and distributed in many different learning systems. In order for learning resources to evolve as a-learning contents with proved learning effects, abstract object modeling is necessary to explain about the learning process. What is needed for the contents to be compatible among the systems is the embracing standards of the constituents. There are a few conditions for contents standardization; first, it's important to improve interoperability, reusability, compatibility, applicability, adaptation to changes and interchangeability of high-priced education resources developed with multimedia. And it's essential to find the way to provide actual class lectures using information technology. 
There are four keywords to search for the solutions considering the details, and they are interoperability, reusability, durability, and accessibility. In the study where the concept of standardization of international contents or SCORM was taken, they were approached from two aspects of content aggregation and run-time environment in investigating into how to operate contents and tract learners. 
Following the current contents standardization and its analysis results, the investigator made up three stages in implementing contents for standardization; the first stage of planning consisted of demand analysis and planning of projects and contents. The second design stage included systematization of learning objects, composition of learning unites, constituents, teaching and learning strategies, making metadata, and building a storyboard. The final production stage suggested guidelines to details of coding and interface implementation such as templates. The results give some ideas about how to develop desirable educational contents and thus will make useful data in developing e-learning contents. 

(Key Words) 
e-Learning, SCORM, Contents