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소비 커뮤니케이션을 위한 인터넷 배너광고 스타일 연구-포스트모더니즘 관점에서 본 상호작용성 중심으로-/173-182
글쓴이 최치권,김영찬 날 짜 2006-03-01 11:36:56
첨부파일 최치권.pdf
내용 소비 커뮤니케이션을 위한 인터넷 배너광고 스타일 연구 
- 포스트모더니즘 관점에서 본 상호작용성 중심으로 - 


A Study on Internet Banner Advertisement Style for Consumption Communication 
- Focusing on mutual action from the standpoint of postmodernism - 




주저자 : 최치권 (Choi, Chi Kwon) 
동양대학교 시각디자인・문화콘텐츠학부 

공동저자 : 김영찬 (Kim, Young Chan) 
한양대학교 응용미술학과   
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논문요약 
Abstract 

1. 서론 
 1-1. 연구 목적 및 내용 

2. 이론적 배경 
 2-1. 해체 넘어의 포스트모더니즘과 탈대중화 
 2-2. 사이버공간과 포스트모더니즘 
 2-3. 사이버공간의 상호작용 

3. 인터넷 배너광고 스타일의 진화(進化) 
 3-1. 배너광고의 현황 
 3-2. 진화하는 인터넷 배너광고 
 3-3. 배너광고의 상호작용과 사용성 평가 

4 결론 


요약 

 1440년대 중반 무렵 구텐베르크(Gutenberg)의 주조 활자 발명은 정보의 복제를 통해 새로운 커뮤니케이션 세계를 구현함으로써 인간의 지식과 사고를 보다 확장시키는 정보 혁신을 가능케 하였다. 이러한 복제의 대량생산이 정점에 선 현재, 정보는 이전까지의 단순한 복제나 대량복제에서 벗어나 정보와 정보가 맞물려 새로운 정보를 생산해 내는 자체적인 생명력을 지니게 되었으며, 이로써 새로운 ‘미디어 패러다임’을 생성하고 있다. 
 새로운 ‘미디어 패러다임’은 정보화 사회의 기반이 되는 컴퓨터의 가상공간에서부터 시작되어, 인류 역사상 그 어떤 기술보다도 빠른 속도로 발전하였으며, 1960년대 초부터 40년이라는 짧은 기간동안, 단순한 계산과 정보저장매체에서 가상공간 내 시스템의 형성과 각 주체간의 인터렉티브(Interactive, 쌍방향)가 가능한 일련의 환경으로 진화하였다. 
 미디어가 현실매체의 제약에서 벗어나 전지구적인 사이버공간을 형성함으로써, 시⋅공간적으로 떨어져 있는 공간과 정보 간의 공유화는 현실화 되었으며, 컴퓨터 인터페이스 간에 정보 공유와 멀티화가 가능하게 되면서, 새로운 미디어매체로서의 실험을 시작한 인터넷은 각 정보인자간의 가능한 모든 인터렉션을 실험하게 되었다. 인터넷은 이를 기반으로 멀티미디어 기능을 극한으로 끌어올림으로써, 완벽한 커뮤니케이션을 현실화 시키고 있으며, 인터넷을 통한 감각의 상호교류와 자극에 필요한 인터페이스를 실현시켰다. 이러한 환경은 효과적이면서도 강력한 광고효과를 추구하는 자본에게도 가장 적절하고 감각적인 차세대의 매체로서의 가능성을 인식시키기에 충분한 것이었다. 
 인터넷에서의 광고는 이러한 시간과 공간에 관한 새로운 환경을 이용하여, 감각적인 자극들을 효과적으로 사용하여 인간의 일상적 행동방식에까지 그 영향력을 강화시키려 하고 있다. 이러한 현상은 21세기를 살아가는 사람들의 행동방식과 사회구조를 보여주는 새로운 ‘미디어 패러다임’의 한 단면이기도 하다. 
 현재 이러한 인터넷 광고에 있어서 적극적인 광고매체로 각광 받고 있는 배너광고는 효과적인 마케팅 미디어로서 부각되고, 그 활용의 범위가 확장되면서 전문적인 기업의 배너광고에서부터 개인의 홈페이지 광고까지 다양한 형태를 보이며, 그 수를 헤아릴 수 없을 만큼 많이 집행되어지고 사라져 가고 있다. 
 배너광고는 컴퓨터를 매개로 한 쌍방향 커뮤니케이션이 가능하기 때문에 전통 매체와는 전혀 다른 광고매체로서의 기능과 가치를 지니고 있다. 웹 사용자들이 웹 상에 올려진 배너광고를 클릭하여 상품정보에 접근하고 원하는 정보를 얻을 뿐 아니라, 상품의 주문까지도 하게 됨으로써, 인터넷은 광고의 궁극적 목표인 소비자의 소비행위까지 인터넷의 유저들을 유도할 수 있게 되었다. 
 중요한 점은 이러한 배너광고가 이전의 미디어처럼 일방향적 특성이 아니라, 정보인자간 쌍방향적 특성을 가진 미디어로서 인터렉션이 가능하다는 점이다. 배너광고는 소비자 각각과 만나면서 서로 다른 각각의 소비자들과 인터렉션을 형성하는 여러 상황들을 만들어 낼 수 있다는 점이다. 
 이에 본 연구에서는 각각의 ‘차이’와 아이덴티티를 가지고 있는 사용자들을 재해석하고 그들이 자신들에 맞춘 능동적인 상황을 경험 할 수 있는 배너광고를 실현시키기 위해 필요한 개념을 정리하고 이를 통해 현재까지 진행된 배너광고를 통해 앞으로 진화(進化)될 시스템으로서의 배너광고의 모습을 예측할 것이다. 


Abstract 

Gutenberg's invention of type casting in the middle of 1440 caused information innovation that expanded human knowledge and thinking by realizing a new communication world through duplication of information. At the present time when the mass production of this duplication reaches the peak, information came to have own life-force producing new information by combining information with another information breaking from simple duplication or mass duplication of the past time, accordingly it is forming a 'new media paradigm'. 
The new 'media paradigm' has developed more rapidly than any other technology in human history since it began from imaginative space of computer, a basis of the information society. Also for a short time of 40 years from the beginning of 1960s, it evolved from simple calculation and information storage medium into a serial environment that allows forming a system within the imaginative space and interaction among each main body. 
Information-sharing with space where is far apart in terms of time and space actualized as media have formed global cyber space overcoming the limitations of actual media. The internet which began experimenting as a new media experimented all possible interactions among each information source as information-sharing and multiplication among computer interface became possible. The internet is realizing perfect communication and created interface necessary for mutual exchange and stimulus of sense by developing its multimedia functions to the utmost. For capital that pursues effective and powerful advertisement effect, this environment was enough to show possibility as a sensible next-generation media. 
Advertisement in the internet is reinforcing its influential power even in human being's routine behavior pattern by using this new environment regarding time and space, and effectively utilizing sensible stimulus. This phenomenon is part of new 'media paradigm' that presents behavior pattern of people living in the 21st century and social structure. 
Currently, among internet advertisement, banner advertisement is gaining public attention both as an active advertisement media and effective marketing media. As its application range is expanded, various styles are being introduced from banner advertisement for large-scale companies to advertisement for private homepage, and also uncountable number of banner advertisements appear and disappear. 
Banner advertisement has totally different functions and values as an advertising media because two-way communication using computer is possible. Web users can access product information, obtain information they want, and also order the product by clicking a banner advertisement on the web-site. As a result, the internet can lead internet users to purchase products, which is the ultimate objective of advertisement. 
What is important is banner advertisement enables interaction as a two-way media, not one-way like the past media. Banner advertisement can create various situations forming interaction with different consumers while meeting individual consumers. 
Hence, the current study aims to reinterpret users who have their own 'uniqueness' and identity, arrange concepts that are necessary to realize banner advertisement suitable for them to experience their own active conditions, and forecast the image of future banner advertisement as an evolving system through banner advertisements introduced up to now. 

(keyword) 
Interaction Design, Internet Advertisement