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차세대 디자이너 육성을 위한 캐릭터디자인 교육시스템에 관한 연구/417-427
글쓴이 최우석 날 짜 2006-03-01 12:12:33
첨부파일 최우석.pdf
내용 차세대 디자이너 육성을 위한 캐릭터디자인 교육시스템에 관한 연구 
A Study on Character Design Education System for 
New Generation Designer 



최 우 석 
영산대학교 
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Contents 
논문요약 
Abstract 
1. 서론 
1-1. 연구배경 및 연구목적 
1-2. 연구방법 및 연구범위 
Ⅱ. 캐릭터산업과 비즈니스 환경 
2-1. 캐릭터산업의 현황 
2-2. 비즈니스 환경의 변화 
2-3. 사례분석을 통한 문제점과 제언 
Ⅲ. 캐릭터디자인 교육의 방향모색 
3-1. 캐릭터디자인 교육 
3-2. 캐릭터디자인 교육시스템 
3-3. 분석결과 
Ⅳ. 결론 및 향후 연구과제 
참고문헌   
논문요약 
21세기에는 창의성교육이 국가경쟁력이라고 불릴 만큼 창의성교육이 중요한 화두로 떠오르고 있다. 특히 성장가능성이 많은 지식집약형 산업분야로서 미래의 핵심 산업인 캐릭터디자인의 경우에는 창의성교육이 미래 성공여부를 결정하는 무한한 잠재력은 기존산업을 대처할 신사업임에도 불구하고, 창의적인 교육시스템이 이루어지지 못하고 있는 것이 현실이다. 대부분 대학 교육이 지식이나 정보의 전달에 많은 비중을 두고 교육해 왔다면 이제는 창의적인 문제해결 능력중심의 창의적인 교육을 통해 산업체와 격차를 줄여나가야 할 것이며, 나아가 개인뿐만 아니라 팀웍 또는 조직 창의성(Organizational Creativity) 교육도  필요한 시점이다. 
차세대 국가성장산업으로 급성장하고 있는 캐릭터산업 분야가 지속적인 발전을 통해서 경쟁력 있는 산업영역으로 자리 잡기 위해서는 우수한 인재양성이 필수적인 요소이다. 그러므로 전문화된 캐릭터디자이너 양성은 캐릭터디자인 교육시스템을 통해 풀어야할 과제이다. 오늘날 캐릭터산업 구조상의 변화에 따라 양질의 캐릭터컨텐츠에 대한 개발 및 전문인력 요구가 증대되고 있으나 실제 산업현장에서 활용 가능한 우수한 전문 인력은 매우 부족한 실정이다. 그러므로 본 연구는 캐릭터디자인 교육시스템을 통해 차세대 역량 있는 캐릭터디자이너를 배출하기 위한 준비작업의 일환으로서 그 중요성이 매우 크다고 하겠다. 본 연구는 캐릭터산업과 관련하여 보다 캐릭터디자이너의 직무수행능력과 그 역할을 원활하게 하기 위한 일환으로서 조사․분석을 통해 향후 문화시대에 맞는 창의적인 차세대 디자이너 육성을 위한 캐릭터교육 시스템을 도출하고, 방향을 가늠하여 지식기반 경제하에서 문화시대에 앞서가는 디자인교육기관으로서의 위상을 제시하고자 한다. 
Abstract 
In the forthcoming 21st century, creative education is so important that it becomes the main factor of a nation's competitiveness. Especially in case of character design which is one of the key industries of the future as a field of knowledge-intensive industry, the immense potentialities of creative education decide the success  of the future. However, the present reality is that creative educational system is not working well. So far, most of college education is based upon the delivery of knowledge and information. From now, it should be focused upon creative education which enables to solve the problems creatively that the gap between education and industry becomes less. Furthermore, education for teamwork or organizational creativity, as well as for individual, is quite necessary. It is essential to educate excellent students to make it possible that character industry, through continuous development, becomes the field of competitive industry. Therefore, the education of professional character designer is the matter of the educational system of character design. 
Although the need for the development of excellent character contents and the professionals is enlarging according to the structural change in character industry, the reality is that the professionals who are capable of doing  their work in the industrial fields are very short. Therefore, this study has its significance in that it is one of the preparatory work for educating the character designer through the educational system of character design. This study seeks to find the way of facilitating task-performing capability of character designer and his role. Through the investigation and the analysis, I suggest a character education system for educating creative designer of next generation who belongs to the era of culture. Consequently, I propose the significance of the institution of design education in knowledge-based economy in the era of culture. 
Key wordsCharacter Design, Design Education System, New Generation Designer