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온라인 게임 Convergence New Trend 연구-캐주얼 게임을 중심으로/387-400
글쓴이 정종완,김영우 날 짜 2006-03-01 12:12:03
첨부파일 정종완김영우.pdf
내용 온라인 게임 Convergence New Trend 연구 
-캐주얼 게임을 중심으로- 
A Study about on-line game Convergence New trend 
-Around a casual game- 



정 종 완·김 영 우 
서울산업대 대학원·서울산업대 IT대학원 
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Contents 
논문요약 
Abstract 
I. 서론 
1. 연구목적 
2. 연구의 방법 및 범위 
II. 이론적 배경 
1. 온라인 게임 산업의 배경 
2. 세계의 게임시장 
3. 국내의 캐주얼 게임 시장 
3-1 캐주얼 게임 
3-2 캐주얼 게임 정의 
3-3 캐주얼 게임의 종류와 특징 
III. 캐주얼 게임의 성공분석 
1. 캐주얼 게임의 상품성 
2. 캐주얼 게임의 네티즌 유료 인식전환 
3. 국내 캐주얼 게임에서의 넥슨의 성공분석 
IV. 결론 
참고문헌 
논문요약 
21세기에 가장 주목받고 있는 산업은 문화산업이라고 할 수 있으며, 그 가운데서도 가장 대표적인 것이 게임산업이다. 게임산업은 고부가가치 산업이면서, 지식강국을 향한 기간이 되는 유망산업이다. 국내 게임시장은 이미 커질 대로 커졌다.국내 게임시장이 포화상태지만 좁은 국내시장을 벗어나 해외로 눈을  돌리는 것도 당연한 수순이다. 그렇지만 그 것이 곧 국내 시장에는 더 이상 먹을거리가 없다는 얘기는 아니다. 결국은 차별화된 콘텐츠가 성패를 좌우할 것으로 몸소 보여주는 대표적 사례가 바로 넥슨이라고 본다. 캐주얼 게임도 이런 측면에서 분석이 가능하다. 넥슨은 11년 동안 '캐주얼게임'이라는 밝고 가벼우며 귀여운 풍의 게임만 고집해 왔다. 엔씨소프트나 웹젠 등이 장대한 서사시를 연상시키는 판타지를 배경으로 피가 튀고 칼부림이 난무하는  '하드코어' 게임을 무기로 세계 속으로 도약할 때도, 넥슨은 우직하게 자기 색깔을 고집했다. 그리고 지난해부터 캐주얼게임 유료이용자가 늘어나며 비로소 넥슨은 화려한 비상에 성공한 것이다. 그야말로 게임 같은 줄거리다. 본 연구는 온라인 게임의 성장배경과 세계 게임 시장의 동향, 국내 캐주얼 게임시장의 변화를 이해하고 캐주얼 게임의 성공분석을 토대로 국내 게임 제작의 나아갈 방향을 제시함으로서 우리나라 게임 산업의 토대가 될 수 있도록 하고자 하였다. 
Abstract 
To be most remarkable industry is the culture industry on the 21th century, and to be most representative is the game industry in the middle. The game industry is a high value added industry and the bright prospect industry toward the knowledge strong power which becomes the period.A domestic game market grew bigger already to the versus to grow bigger. A domestic game market is saturation but It is natural sequence that we escape from narrow domestic market and should spin the eye to the abroad. However It is not no more the subject of conversation distance the story not to exist at domestic market. After all, We see the representative example which the contents to be  drawn a distinction shows to decide the success  and failure personally is immediately the NEXON. The analysis is possible a casual game in such side. The NEXON have persisted the "A casual game" game of bright and light and cute atmosphere 11 year while.The NSsoft or Webjen springs "Hardcore game" which the blood splashes and the wielding sword is rampage to the weapon into the world the fantasy to associate a grand epic poetry to the background. However the NEXON persisted own color so that it was stupid tactless and the charged user of a casual game expands from last year. The NEXON is at last to succeed in splendid flight .It is the stalk like the game. This research want to become the foundation of my a country game industry to understanding a growth background of an online game , a trend of a world game market, a change of a domestic casual game market and presenting the direction to advance to the foundation of a domestic game manufacture the success analysis of a casual game.KeywordAn on-line game