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아바타 콘텐츠Business Survey 연구-상품성을 중심으로/483-497
글쓴이 정종완,정대식 날 짜 2006-03-01 12:29:46
첨부파일 정종완정대식.pdf
내용 아바타 콘텐츠 Business Survey 연구 
- 상품성을 중심으로 - 
A Study on Business Survey of content in Avatar 
-Focused on the value- 




정 종 완, 정 대 식 
서울산업대학교, 조선대학교 
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Contents 
논문요약 
Abstract 
I. 서론 
1. 연구목적 
2. 연구의 방법 및 범위 
II. 이론적 배경 
1. 사이버공간의 개념 
2. 문화적 특징과 기능 
3. 아바타의 의의 
4. 상품의 이해 
III. 소비자 인지에 대한 조사분석 
1. 연구지역 및 기간 
2. 리서치 구성 
3. 조사 내용에 대한 결과 분석 
IV. 결론 
참고문헌 
논문요약 
아바타는 인도의 힌두교 신화에 나오는 영광의 신, 뷔슈누(Vishnu)가 자신의 화신인 아바타로 내려와 위기에 처한 세상을 평정하고 평화를 유지한다는 데서 유래한 신화 속의 단어이다. 
이러한 아바타가 요즘에는 인터넷의 게임이나 채팅 등에서 자기 자신을 나타내는‘분신’이나 '화신’을 뜻하는 말과 사이버공간에서는 사용자의 역할을 대신하는 애니메이션 캐릭터로 지칭하는 용어로 사용되고 있다. 그러나 사이버공간에서 자신의 존재와 이미지를 다른 사람들에게 알리고 자기를 표현하는 존재를 넘어 자신의 분신과도 같은 존재인 아바타는 돈을 지불하고 구입하는 상품으로서 공짜로 주어지는 것은 아니다. 
이에 본 연구자는 사이버공간상에서 돈을 지불하고 구입하는 아바타에 대한 소비자의 인식과 태도에 관한 연구를 하였다. 
연구의 결론으로 아바타를 구입하는 소비자들은 전체적인 아바타의 상품성에 대한 인식과 호감도 등에서 좋은 느낌을 가지고 있었다. 이중에서 소비자가 가장 아바타를 좋아하는 이유로 '개성의 표현' 이었다. 그러나 아바타의 실제사용과 구입 등의 태도면에서는 좋지 않은 반응을 보였다. 이중에서 아바타 상품성에 대한 가장 큰 소비자 태도는 사이버공간상에서 사용하는 아바타에 대해 높은 가격을 지불한다로 응답하였다. 
Abstract 
The origin of Avatar is India's Hindu mythology where the god of glory, Vishnu came down to the chaotic world in form of Avatar to conquer and bring peace. to the world. In these days, the term 'Avatar' means the alter ego and the incarnation of oneself in Internet games, chatting, and etc., and also the animations' characters expressing their users in cyber space. 
However, as Avatars not only mean more than simply expressing their user and presenting their images, but also become the incarnation of one self, Avatar is not something we can get for free but rather products we have to buy. For this reason, I as an experimentalist, conducted experiments on perception and attitudes of Avatar buyers. 
The conclusion of the experiment is that majority of the buyers have positive opinions and satisfactions towards the product quality. Among them, the one most affected reason was the expression of users differences. However it had bad response in attributes on using and purchasing. The most contributed point was its price. In order to overcome such problem, Avatar products have to set their price based upon the stance of the purchasers or the demanders and this is the result of the experiment that performed. 
Keyword : perception & attitude, avatar 
culture-content