논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

WellTrend의 Contents Simulation연구/411-422
글쓴이 장은경 날 짜 2006-03-01 12:28:48
첨부파일 장은경.pdf
내용 Well-Trend의 Contents Simulation 연구 
A Study on Contents Simulation of Well Being Trend-focus 
on SAJU Therapy 



장 은 경 
서울산업대학교 
------------------------------------------------------------------ 
Contents 

논문요약 
Abstract 

Ⅰ. 서론 
1. 연구목적 
2. 연구범위 
Ⅱ. 이론적 배경 
1. Well-Trend와 디지털콘텐츠 
2. 음양오행과 사주Therapy 
Ⅲ. 콘텐츠 기획방안   
1. 제안배경 
2. 콘텐츠 시스템 구성 
3. 비즈니스 모델 
Ⅳ. 사주 Therapy 디지털콘텐츠 개발 
1. 개발 내용 
2. 적용 사례 
Ⅴ.결론 
참고문헌 
논문요약 
현대인에게는 wellbeing이란 단어가 중요한 키워드로 떠오르고 있다. 이는 전 세계적인 추세이며 특히 한국에서는 잘 먹고 잘 사는 것에 대한 생활 문화가 다양한 상품으로 개발되고 있다. 또한 경제의 고도성장과 디지털의 영향으로 소비자의 기호에 맞는 맞춤식 생산과 소비가 확산되고 있는 추세이다. 이에 예술장르는  삶의 질을 높이고자 하는 생활문화인 웰빙 트렌드의 목적과 부합할 수 있는 분야이다. 그러나 대부분이 화가의 주관적인 예술 감각으로 창작된 작품이기 때문에 극소수의 애호가들에게만 수집의 형태로 소비 되고 있다. 이에 wellbeing 트렌드의 흐름에 반영하여 보다 많은 소비자(User)들에게 상품으로 접근할 필요가 있다. 따라서 본 논문에서는 문화성과  상업성을 겸비한 웰빙 상품으로 음양오행을 근본으로 한  사주 Therapy를 이용하여 각 개인의 사주에 맞는 이미지를 디지털 방식으로 변환 하여 온라인으로 제공 하는 Well-Trend 콘텐츠를 개발하였다. 
Abstract 
"Wellbeing" has become the important keyword for the modern people of 21st century. Even if it has been vigorously expanding over the world, especially in Korea, the culture for wellbeing has been newly taking its place.Due to the influence of digital and high growth, the economy system has changed to small quantity batch production, which is fit to consumers' taste.for the time, the market for paintings has been formed in the way that they simply sell the works which were painted with a painter's artistic sense, to an individual who wants the works. However, new type of market for paintings could be formed, which is suitable for wellbeing age to apporach for the many people.Accordingly, this study proposed the digital-contents program to suit wellbeing-trend,  which is digital imageas combination of commercial and artisic sense, It is for each individual by one's own fortune through SAJU on the basis of the theory of Oum & Young five elements.(Keyword)Well-Trend, Degital Contents, Saju Therapy