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초등학생들을 위한 캐릭터 애니메이션의 시지각 선호도 연구/71-80
글쓴이 김명미 날 짜 2006-03-01 12:32:09
첨부파일 09-김명미.pdf
내용 초등학생들을 위한 캐릭터 애니메이션의 시지각 선호도 연구 

A study on the visual perception of character animation for elementary students 




김 명 미 

중부대학교 
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Contents 

논문요약 

Abstract 

Ⅰ.서론 
1. 연구의 목적 및 필요성 
2. 선행연구고찰 

Ⅱ. 캐릭터 애니메이션 현황분석 
1. 캐릭터 애니메이션 시장의 동향 
2. 캐릭터 소비자조사 
3. 설공사례 

Ⅲ. 캐릭터 애니메이션 산업화 

Ⅳ. 결론 

참고문헌 

논문요약 

고도의 정보화시대에서 멀티미디어 영상문화는 문학 또는 영화 같은 언어적, 비언어적 양식과는 달리 상이한 미학을 요구하는 독자적인 새로운 예술양식으로 자리매김 하고 있다. 전자 오락등 게임기를 중심으로 발전해온 멀티미디어는 숫자, 문자, 음성, 화상, 영상 등의 여러 형태의 매체가 복합된 자연스러운 정보환경이다. 이와 같은 정보환경은 예술과 과학이 결합된 새로운 커뮤니케이션으로 등장하게 하였다. 정보화시대에서 이들의 등장은 시대적 변화에 따른 생활문화로 자리 잡고 있다. 텔리비전의 들장과 함께 영상과 음향이 가해진 정보전달의 기능을 수행함에 있어 애니메이션의 파생산업인 캐릭터는 고부가치의 중요성을 갖고 있다. 또한 이들은 애니메이션이나 게임의 이미지를 결정짓는 중요한 요소이며 이들을 이용한 상품들은 심미적인 차별화를 내세워 소비문화를 촉진 시키고 있다. 현재 국내의 애니메이션 시장 및 첨단기술 여건은 여전히 열악한 상태에 있지만 지속적으로 연구하면 무한한 가능성이 있는 영상산업으로의 가치를 충분히 발휘할 것이다. 
Abstract 

n the age of highly integrated information. multimedia culture has established its own character as unique and new art form that requires different aesthetics from either linguistic or non linguistic forms such as literature or movies. Multimedia is a natural information environment that has developed mainly from games like arcades. It is also a combination of numbers, letters, voices, pictures, and images. This kind of information circumstance has brought about the appearance of new source of communication. This new source of communication is a conjoint of art and science. In the age of information, multimedia has taken roots in as a kind of life culture affected by the change of tome. Character busibess is a branch of animation business that has the importance of high added value, in its role of information communication that combines the image and sound together with the appearance of TV. Also, they are the important factors in fixing the images of animation or games. In addition, goods that have these characters on them are speeding up the consuming culture by emphasizing their esthetical distinctions. However, animation industry will give an endless value in the industry, therefore it should be investigated continuous.