논문열람
HOME  >  논문열람

◈ 논문열람

시각 커뮤니케이션디자인에 나타난 해체주의적 표현연구/300-313
글쓴이 홍동식 날 짜 2006-03-01 12:41:48
첨부파일 시각 커뮤니케이션디자인에 나타난 해체주의적 표현 연구-홍동식.pdf
내용 시각 커뮤니케이션디자인에 나타난 해체주의적 표현연구 




홍동식 
동명정보대학교 
--------------------------------------------- 
논문요약 

커뮤니케이션을 위한 디자인은 고대사회를 거쳐 현재로 
오며 다%댄f 모습으로 표현되어왔다. 그 중 그래픽디자인 
은 현 대 예술운동(modern art movement)의 큰 파도와 
함께 모더니즘과 후기 모더니즘을 거치게 되며 더욱 발전 
된 모습으로 메시지를 전달하게 되었다. 실용성과 효율성 
을 주창하는 모더니즘의 세계에서 해체주의적 디자인은 
하위문화와 지방색이 강해 전혀 환영받지 못하는 경향이 
있으나 후기 모더니즘과 포스트모더니즘에서는 표현의 중 
립과 자체 개성의 존중으로 인하여 많은 그래픽 디자이너 
에게 새로운 패러다임으로 다가오기 시작하였다 그 대표 
적 인 예 로서 Edward Fella 의 작품집 Letters on 
America는 미 국의 다%댄f 풍토적 디자인표현을 보여 준 
다. 이는 수 십 년간 시행된 자료수집의 결과이며 커뮤니 
케이션디자인에 있어서의 새로운 모습이 아닌 우리 환경 
을주목해서 보면 찾을수 있는상징적인 해체주의적 표현 
의 요소들이다. 해체주의 형태는 기존 모더니 즘의 통합성 
이나 규범을 이탈하고 새로운 긴장감을 주는 형태를 추구 
하는데 그 결과 파괴적이고 미완성적인 모습으로 표출된 
다. 그래픽디자인에서의 해체주의적 표현 또한 예외가 아 
니며 광고와 편집디자인, 포스터 등에서 다C햄 모습으로 
디자이너들을 매료시커며 등장하였다. 
본 연구에서는 현대 그래픽디자인과 멀티미디어디자인의 
표현이 커뮤니 케이션 디자인에서의 해체주의적 표현을 고 
수하며 미학적 유미주의를 겸비한 풍토적인 디자인 성향 
을 살펴보며 나아가 국내에서의 해체주의적 연구방법 또 
한 사례연구를 통하여 살펴보고자 한다 다OJ'한 비평과 평 
가가 수반되어 현대 커뮤니케이션 디자인에서의 해체주의 
적 디자인의 표현이 탈모더니즘을위한또다른몸부림으 
로서, 혹은 후기모더니즘에서 파생한 새로운 모습인지를 
모색하는 계기가 되기를 바란다 


Abstract 
Visual communication design has been represented 
in varied images from ancient society up until the 
present time. Especially graphic design, which has 
experienced artistic upheaval from modernism and 
postmodernism, has been enabled to deliver 
messages in a more developed and sensuous 
appearances. Deconstructionist design wasn’t well 
received by modernism, an advocate of practicality 
and effectiveness; however, as the beginning of 
subsequent postmodernism, it started to earn a 
warm welcome from a number of designers. 
Postmodernism made it possible for deconstruction 
to be a new paradigm appreciating neutral respect 
for varied expressions and designers’ idiosyncrasy. 
Corresponding to this new trend, Edward Fella 
published his artwork "Letters on America", which 
introduced a variety of vernacular design works in 
America. It was the result of years of research, and 
included materials which were not something 
completely new to field of communication design 
bu t ra ther sym bolic, deconstructi ve images 
available everywhere around us. Deconstruction 
broke away from the previous modernism’s umty 
and standards, and sough t to acheive a new 
tensional deliverance. As a consequence, images 
were created in destructive and incomplete forms. 
Graphic design also complied with this new code 
and its advent fascinated the artists in the fields of 
advertising, editorial and poster designs. 
This paper contends that contemporary graphic 
des ign s ti ll mainta ins a deco nstructive 
representation, examines its locality in design 
works from an aesthetic viewpoint, and researches 
theoretical approaches to deconstructionist and 
case studies conducted domestically. There has 
been incessant critical contradiction in terms of the 
heritage of deconstruction. 1 would like to present 
you with a moment in which you can struggle to 
decide whether it is a result of an effort to get , 
away from modernism or an offspring of 
postmodernism 

(Keyword) Deconstruction, Postmodern, Transgress