◈ 논문열람
정보 미디어에서 사용자들의 행동유인력에 의한 상호작용 디자인에 관한 연구/322-336 | |||
---|---|---|---|
글쓴이 | 정혜원 | 날 짜 | 2006-03-01 12:46:21 |
첨부파일 | 정보 미디어에서 사용자들의 행동유인력에 의한 상호작용 디자인에 관한 연구-정혜원.pdf | ||
내용 | 정보 미디어에서 사용자들의 행동유인력에 의한 상호작용 디자인에 관한 연구 정혜원 조선이공대학 ---------------------------------------------------- 논문요약 정보가 디지 털화 된다는 의 미는 예 전 에는 상상할 수 없었 던 많은 가능성을 열 어 주고 있다 지난 10 여 년 간 우리는 인터 랙티브 매체의 급속한 발전을 보아 왔고, 이 의 예로서 컴퓨터 게임 , 윈도우식 컴퓨터 운영체 계, CD-ROM, DVD, 그리 고 웹등등 많은 매체들이 일반화 되 어가고 있 다. 문자와 그림, 동영상과 소리 등 시 각정보매체들이 컴 퓨터기술에 의해 디지털신호로 변환되어 조정하고 기 록하 는 기술이 발전하면서 이 방대한 양의 정보들을 어떻게 하 나의 스크린 상에서 효율적으로 검색하고 필요한 정보를 취할 수 있도록 하느냐 하는 문제가 생긴 다. 즉 컴퓨터 라 는 기계와 의견을 주고받기 위한 하나의 창을 어떻게 서로 의 인지특성에 맞도록 디지-인하고 정보의 전체적 구성형 태를 설계하느냐 하는 문제에 봉착하게 되는 것이 다. 인터 랙티브 매체는 정보의 존재형태가 아날로그에서 디지털로 바뀌면서 그 펼요성과 함께 나타나게 되었으며 우리의 커 뮤니케이션 양식의 많은 부분을 차지해 가고 있다 그 중 이 러한 유용한 컴퓨터 정보량의 폭증과 페이지간의 연 결 의 복잡성은 검색자로 하여금 선택적 정보 검색 및 효율적 시용에 대한 불편과 혼란을 일으키고 있다. 본 연구를 통 해서 이러한 문제점들을 효과적으로 개선하기 위해서는 시 각요소들과의 유기적 관계 및 상관성과 디자이 너 들의 역할이 매우 중요하다는 것을 다시한번 인식하게 되었고, 쌍방향 매체들을 제작하는 디자이너 들은 기본적으로 기 존 인쇄매체와 쌍방향매체와의 차이점을 명확히 이해해야 하 며 , 이 이해를 통해 매체특성 에 맞게 사용자 측면에서 디 자인 작업을 해야 할것이다. 또한 검색자가 매체에 참여하 므로 인간의 지각, 인지과정, 감성공학 등을 중요하게 고 려해야함을알수있었다, Abstract Unimaginable possibilities which we couldn’t even dream of in the past are introduced due to the digitalization of information. For past 10 years we have seen a rapid growth of the interactive mass For example, many different mediums such as computer games, computer operation system run by window, CD-ROM, DVD and web s ites have turned into commonplace names. But a slight problem occurs wh en the computer related technology of turning optical information mediums such as letters, pictures, images and sounds into digital signals, controlling and recording them progress. How can we possibly search for the information we need efficiently among all the overwhelming information on a single screen? In other words, we are facing the problem of how to design the single screen which allows us to share the information with the machine, computer and how to plan the ove r a ll s tructure of the information system according to our way of recognition. Interactive mediums have turned into a significant part of our communication system when the existing form of information converted from analog to digital. And as a result the rapid growth of the amount of information and the complication in connecting different pages a re ca u sing much inconvenie n ce and chaos to searchers when they look for selective information and try to use it efficiently. In this study 1 have come to realize the importance of the roles of designers and the organic relation between optical elemen ts considering a11 the problems written above. The designers who produce double-direction mediums should at leas t understand clearly the difference between the contemporary printed mediums and the double direction mediums. And base on this understanding the designing work has to be done considering the characteristics of different mediums and the posit ions of users. Besides that, the human recognition, its process and emotional engineering should be considered important due to the fact that searchers are participating in the processes of the mediums. Keyword Interactive media, End user, Interaction design |
||